combustión

A numerical analysis of the effect of atmospheric pressure on the performance of a heating system with a self-recuperative burner

This work evaluated the performance of a combustion chamber operating with a self-recuperative burner at various atmospheric pressures by means of Computational Fluid Dynamics (CFD) simulation. The aim was to determine the effect of atmospheric pressure on the main variables of the combustion system through mathematical correlations and numerical simulations.

Experimental Evaluation of the Surface-Stabilized Combustion of a Confined Porous Inert Media Burner

This paper presents an experimental study of the characteristic parameters of the surface-stabilized combustion of a confined porous media burner with premixed methane/air flames. Parameters such as the stability range, emissions, and temperature profile of the confined porous medium were evaluated using a burner with geometric features that resulted in gas recirculation due to backward-facing step flows. An analysis of the flame morphology using the OH-planar laser-induced fluorescence technique was also conducted to determine the flame height with respect to the porous medium surface.

Analysis of water-fuel ratio variation in a gas turbine with a wet-compressor system by change in fuel composition

The wet compressor (WC) has become a reliable way to reduce gas emissions and increase gas turbine efficiency. However, fuel source diversification in the short and medium terms presents a challenge for gas turbine operators to know how the wet compressor will respond to changes in fuel composition. For this study, we assessed the operational data of two thermal power generators, with outputs of 610 MW and 300 MW, in Colombia.

Numerical Analysis of Biogas Composition Effects on Combustion Parameters and Emissions in Biogas Fueled HCCI Engines for Power Generation

This study investigates the effects of biogas composition on combustion stability for a purely biogas fueled homogeneous charge compression ignition (HCCI) engine. Biogas is one of the most promising renewable fuels for combined heat and power systems driven by internal combustion engines. However, the high content of CO2 in biogas composition leads to low thermal efficiencies in spark ignited and dual fuel compression ignited engines.

Understanding Loss Mechanisms and Identifying Areas of Improvement for HCCI Engines Using Detailed Exergy Analysis

This paper presents a detailed exergy analysis of homogeneous charge compression ignition (HCCI) engines, including a crank-angle resolved breakdown of mixture exergy and exergy destruction. Exergy analysis is applied to a multizone HCCI simulation including detailed chemical kinetics. The HCCI simulation is validated against engine experiments for ethanol-fueled operation. The exergy analysis quantifies the relative importance of different loss mechanisms within HCCI engines over a range of engine operating conditions.

Simulación numérica de una cámara de combustión de alta velocidad con dos configuraciones de inyección de combustible

En este trabajo se simuló numéricamente el proceso de combustión en una cámara de alta velocidad que opera con aire precalentado y metano. Las simulaciones han sido realizadas utilizando el software comercial FLUENT y para generar el mallado se empleó el software GAMBIT. Estos programas se emplearon como herramientas de diseño para investigar sobre el funcionamiento del sistema de combustión al emplear dos quemadores, sin sistema de generación de “swirl”: uno con inyección axial del combustible y el otro con inyección radial, antes de construir y probar el prototipo definitivo.

Desarrollo y evaluación de un sistema de combustión autoregenerativo y radiante para procesos de alta temperatura en PyMES

La búsqueda de tecnologías de calentamiento que reduzcan el consumo de combustible, disminuyan las emisiones contaminantes y mejoren la productividad de los procesos y calidad de los productos en procesos de alta temperatura, ha motivado la investigación y desarrollo tecnológico de sistemas térmicos.

Efectos del cambio de composición química del gas natural sobre el comportamiento de turbinas a gas: una aproximación al caso colombiano.

A nivel internacional, se ha venido dando una creciente participación de la producción de electricidad con centrales térmicas a gas, utilizando como combustible gas natural. Uno de los factores en el que se centra la preocupación mundial relacionado con la disponibilidad y vida útil de las centrales térmicas a gas es la incidencia al cambio de composición química de los gases naturales, convirtiendo la intercambiabilidad de gases en un referente ineludible en la planeación y operación de este tipo de centrales.

Análisis de los parámetros para el diseño y optimización de un tubo radiante

La necesidad de apropiar tendencias tecnológicas de última generación en equipos de combustión con aplicaciones en el sector productivo nacional, despierta el interés por estudiar los parámetros de diseño, optimización y caracterización de nuevos sistemas térmicos. En este artículo se presenta un método para el análisis de procesos de calentamiento con tubo radiante.

Estudio del Efecto de la Altitud sobre el Comportamiento de Motores de Combustión Interna. Parte 2: Motores Diesel

En este trabajo se analiza el efecto de la altitud sobre los parámetros característicos de la combustión y sobre la formación de óxidos de nitrógeno (NOx) en motores diesel. Se estudiaron motores de aspiración natural y motores turboalimentados con diferentes grados de turboalimentación. Al incrementar la altitud se modifica la composición del aire atmosférico y disminuye su densidad debido a la disminución de la presión barométrica. Esto afecta la relación másica estequiométrica entre aire y combustible, por lo que el proceso de mezclado se modifica.

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